mandag 18. november 2013

Orkanen i Bulgaria

Vi har ikke fått skrevet noe på bloggen på grunn av orkanen her i Sofia.

Alt startet etter en lang shoppingdag og vi skulle spise middag på en resturante. Da det pluttselig begynt å blåse veldig mye. Vi fikk beskjed av de som jobbet der at vi ikke kunne dra fra resturanten. Men Hans hadde glemt den nye iphonen sin i en butikk så vi måtte hente den. Vi gikk ut og måtte dukke for en løpsk søppelbøtte. Heldigvis var butikken bare et lite stykke unna så vi løp så fort vi kunne, vi lettet nesten et par ganger. Men butikken hadde låst dørene sine så vi måtte holde oss fast i en lyktestolpe til de låste opp for oss. Etter at vi hadde funnet den, kom politiet og sa at vi ikke kunne forlate butikken. Vi fikk heldigvis en toast i butikken, men vi var fortsatt skrubbsultene. Vi fikk beskjed om å gå ned i kjelleren for sikkerhets skyld. det var helt kaos.
 Vi måtte sove i butikken i 2 dager. Når vinden hadde roet seg dro vi tilbake til hotellet, der var det en liten jente som gråt hele tiden, vi viste ikke hva som hadde skjedd med hene eller familien men vi hper at alt var bra og at hun bare var redd.
Internettet har hvert borte så vi har ikke hatt muliheten får å skrive noe på bloggen før i dag.

torsdag 7. november 2013

Flyturen!!!!

Vi fløy med Skycanner , husker ikke helt hvor mye det kostet. Servicen var veldig bra der. Etter den dramatiske ulykken på flyplassen var vi veldig glade for endelig å komme på flyet. Vi tror det gikk bra med mannen som fikk hjertestans, legen sa bare at vi skulle trekke unna. Men de sa noe om at de kom til å gå bra like før de tok med seg mannen ut i ambulansen. Men det som skjedde på flyet som ikke var så bra var at en av passasjeren var så redd at hun skrek å hylte kjempe høyt. Da bestemte de seg for å mellomlande i Tyskland. Men da måtte vi mellomlande to ganger, fordi vi skulle mellomlande i Ungarn også. Damen hadde fått en nedroingspille av en flyvertinne, så hun var ikke like gal nå. Grete fikk sovet litt mens Hans leste. Når vi skulle lande i Tyskland ble det torbolens,  og da tror jeg at damen holdt på å besvime av skrekk. Vi var bare 20 min på flyplassen i Tyskland før vi dro videre. Vi lettet og fløy fint avgårde mot Bulgaria. Resten av flyturen gikk greit. Vi mellomlandet i Ungarn og der måtte vi vente i to timer, det passet egentlig bra for da kunne Hans kjøpe en ny bok og Grete se i taxfreen. Når vi kom til Sofia tror jeg alle på flyet tenkte ENDELIG!!!! Flyturen hadde til sammen vart i 12 timer.

Hade London

Hade bra London!!!!!
Nå skal vi til flyplassen og reise videre til Sofia i Bulgaria. Vi spiste lunsj på en resturante og gikk til gaten. Vi satt oss ned for å lese. Når vi hadde lest 5 min fikk en mann ca 10 meter unna oss hjertestans. De ropte etter en lege og heldigvis var det en lege der, han klarte heldigvis å få liv i han  før ambulansen kom. Siden det ble så mye leven fikk vi beskjed om at flyet var en time forsinket.

Bulgaria

Bulgaria her kommer vi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tirsdag 5. november 2013

Siste dag i London

Vi sto opp litt sent i dag fordi vi hadde god tid, etter at vi hadde stått opp spiste vi frokost på hotellet. I dag har vi tenkt til å ta T-banen til Old Trafford for å se en fotballkamp, Manchester United mot liverpool.
Vi gikk til T-banestasjonen fra hotellet, vi betalte det vi trengte for to biletter og gikk inn på T-banen. Etter en stund fant vi noen ledige seter (det var ganske fult der). Når vi kom fram fant vi setene våre og satt oss ned. Kampen var helt fantastisk Manchester United vant 3-2 mot liverpool. Etter en kul kamp tok vi en taxi til hotellet for og pakke sakene våre.

torsdag 31. oktober 2013

Middag

Nå skal vi ut å spise middag på Barbecoa det er en 4,3 stjerners resturante. Hans ville spise biff, det ville Grete også. Maten der var kjempegod. Til dessert var det sjokolandefontant, den smakte fantastisk. Etter middagen tok vi en taxi tilbake til hotellet.
(Vet ikke hvorfor det er så stort mellomrom mellom bilde og teksten???)

tirsdag 29. oktober 2013

Dag to i London

Vi tok London eye først, det var kjempegod utsikt fra toppen, man kunne se Big Ben og en stor del av byen. Etter at vi hadde tatt London eye gikk vi bort til Big Ben. Big Ben er et 96 meter høyt klokketårn. Vi hadde egentlig tenkt til å dra til m&m´s butikken etter Big Ben men begge trengte ny iphone så vi dro til den store apple butikken og kjøpte nye iphone 5s. Vi måtte selvfølgelig gå innom en telefonboks og ta bilde av den. Vi redigerte bilde så det ble ganske kult. Vi hadde tenkt til og ringe noen, men ingen av oss hadde mynter. Vi tok en buss tilbake til hotellet, når vi kom tilbake var vi kjempe sultene så nå må vi finne en kafe i nærheten og spise lunsj.

Dagens planer

I dag bestemte vi oss for å spise frokost på hotellet. Etter frokost skal vi ta London eye og se på Big Ben. Vi drar til den store m&m butikken hvis vi får tid.

mandag 28. oktober 2013

Dag en i London

Vi dro til Hamleys og  kjøpte litt godteri, Hamleys er en 5 etasjes lekebutikk med MASSE leker. Det ble litt endring i planene, så etter Hamleys tok vi en taxi til madame tussaud. Der var det masse kule voksfigurer av blandt annet Messi, Justin Bieber, Rihanna, Kongefamilien(til England) og James Bond. Vi spiste lunsj på kafeen som er der. Så tok vi bussen til Oxford street og shoppet på de kule butikkene der. Etter shoppingen tok vi bussen og t-banen tilbake til hotellet. Snart skal vi ut å spise middag på en gorme resturante.

Dagens planer

I dag har vi tenkt til og dra på shopping i Oxford street. Vi er ganske slitne etter Danmarkturen så vi tar det litt rolig i dag. Vi skal spise frokost så tar vi en tazi til Oxford street. Vi drar kanskje til madame tussaud hvis vi rekker det. Vi har tenkt til å dra til Hamelys først.

Fakta om Storbritannia

Storbritania består av England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Staten er omgitt av hav på alle kanter. Gjennomsnittstempraturen er om viteren 4 grader og om sommeren 18 grader. Arealet er ca 245 000 km2. Valutan er pund, de snakker engelsk, og det er kongedømme. Det bor 61284806 folk i Storbritannia. Relgionen er kristendom. Det høyeste fjellet i Storbritannia ligger i Skottland og heter Ben Nevis det ligger på 1342 moh.
Fil:EU location UK.png

torsdag 24. oktober 2013

Flyturen og hotellet

Flyturen til London med American arlines var kjempebra. Flyvertinnene var veldig hyggelige. Flyturen kostet 14 626 NOK, vi tok det fineste flyet vi fant, det var ganske dyrt men hvert det på grunn av sørvisen. Flyturen tok en time.
Da vi var fremme på Hethrow, flyplassen i London, hentet vi bagasjen og tok en taxi til hotellet. Hotellet het Apex hotell og kostet 2286 pund, det var en master suite.

London next

NÅ DRAR VI TIL LONDON!!!!!!!!!!!

tirsdag 22. oktober 2013

Hade København

Vi sto opp klokken 09.00 og spiste frokost på hotellet. Vi pakket kofferten og sjekket ut av hotellet. Vi kjørte til Copenhagen flyplass og leverte bilen. Etter vi hadde levert bilen gikk gjennom sikkerhetskontrollen og shoppet litt på taxfree`n, så gikk vi og spiste litt mat på Starbucks. Det var fortsatt en time til flyet gikk så Grete shoppet litt mer mens Hans leste. Vi bestemte oss for og møtes om 30 min på gate 15.

Dag tre i København

Vi sto opp og spiste en god frokost på hotellet, Hans spiste egg og bacon og Grete spiste rundstykker. Så dro vi til slottet, der fikk vi en omvisning, slottet var kjempefint og veldig stort. Etterpå kjørte vi til Vor Frelses kirke, der fikk vi også en omvisning. Når vi hadde sett på kirken og slottet var vi kjempesultene, så vi gikk og spiste lunsj på Starbucks. Etter lunsjen gikk vi og shoppet mye klær på Abercrombie and fitch. Så dro vi tilbake til hotellet, vi skal snart ut å spise middag.

Fakta om Danmark

København er hovedstaden i Danmark. Danmark har kongedømme, valuttan er DKK. Det bor 1 199 224 folk i København. I København har 18 kumuner, og er 3030 km2. Været i Danmark er som regel overskyet. Relgionen er kristendom, de snakker dansk. Danmark ligger rett under Norge.

Fil:EU location DEN.png

Middag på Reef`n Beef

Vi spiste på en resturante som het Reef`n Beef, den var australsk. Hans spiste krokodille og Grete spiste sjømat. Til dessert spiste begge sorbe. Etter en deilig middag bestilte vi en god kaffelatte. tok vi bilen å dro vi til en liten matbutikk å kjøte litt mat og dill til rommet. Grete gikk ned til resepsjonen og fikset wifi når vi var tilbake.

Legoland

Vi måtte stå opp klokken 06.00 å kjøre superfort til Billund får å komme først i køen inn til Legoland. Har tatt mange berg og dalbaner og spist mange is. Alle legofigurene var kjempekule, Hans likte spesielt godt legoflyene. Vi spiste på en god resturant, etterpå så tok vi en is til. Grete vant en diger bamse på et skytespill. Hans vant ingenting, så vi tok enda en is. Nå sitter vi og slapper av på hotellrommet, skal snart ut å spise middag.

Hotellet

akkurat ankommet København. Hotellet heter First hotel vestbro, har hentet nøkkelkortet og slapper av på rommet. vi har fått et svært og fint rom, det var dyrt men det var hvert det.

Avreise klokken 12.00

Vi er på danskebåten nå, fremme om 15 timer. Har kjøpt masse godteri, Grete kjøpte en parfyme og Hans kjøpte en radiostyrt bil. Lugarene er veldig små men shoppingsenteret er veldig stort. Vi gleder oss til å komme frem til Hirshals i Danmark. Vi skal leie en bil og kjøre til København. Gleder oss til og se hotelrommet vårt.